Stilkonsekvens när den är som bäst
Lars Rodvaldr är Sveriges bästa tidningsdesigner. Det är ingen nyhet. En tillbakablick: på egna byrån Magazine gjorde han många tidningar med god form under 1980- och 90-talen (med Ericssons kundtidning On som krona på verket år 2000). Därefter följde några mörka år där han mest ägnade sig åt företagsledning och publiceringssystem på webben.
På senare år har det åter börjat bli en och annan redesign av papperstidningar. Det började med Automobil. Sedan Bike, Chef och Hotellrevyn. Och nu: Vi i villa. Samtliga mycket potenta. Samtliga med förvillande lika design sett till grundelement och designfilosofi. Det råder inte längre något tvivel om att Lars Rodvaldr hittat en egen stil, ett grundmanér som han använder i omgörning efter omgörning. Vad ska man tycka om det?
Inom många kreativa branscher är det en självklarhet att man ska skaffa sig ett eget manér och hålla sig till det. Arkitektur. Måleri. Illustration. Musik. Manéret är en egen marknadsföring, om man så vill. En egen kvalitetsstämpel, en överenskommelse med publiken där man lovar att göra samma sak igen och igen, fast lite bättre. Inom tidningsdesign, vill jag påstå, finns en krypande rädsla för att (blivande kunder) ska säga: Jag vill inte anlita dig, för alla dina tidningar ser likadana ut. Och den rädslan är befogad, för så resonerar många designkunder.
Tyvärr gör de en i sak korrekt men på det stora hela grundlös bedömning. Inga läsare (utom nördar och tidningskonsulter) jämför tidningar med varandra på det sättet. Jag hoppas på fler modiga kunder som i stället vågar säga: Vi ska ha en riktigt bra form, vi ska ha en Rodvaldr! Så: Till dig som funderar på att göra om tidningen kan jag bara säga: låt Lars göra formen. Du vet redan nu hur det kommer att se ut, och det kommer att bli bra. Möjligen undantaget om du gör en tidning om bilar, motorcyklar, eller som riktar sig till boende i villa eller till anställda inom hotellnäringen.
För att relativisera detta något vill jag nämna att i stort sett alla tidningsformgivare som är att räkna med gör form som man lätt känner igen. Tidningar gjorda av John Bark, Pompe Hedengren, Per Boström, Tony Henschel, Ludvig Grandin eller Åsa Widén är alla lätta att associera med sin formgivare. Men ingen är så orädd för upprepning eller så trygg i sitt eget formspråk som Lars Rodvaldr.
Tansparens: Jag arbetade i Lars bolag 1999 till 2001.